Thursday, April 29, 2010

SBU213E- ISSUES OF URBANIZATION

Isu-isu Perbandaran
( 3 jam)


1. Apakah kepentingan bandaraya? Nyatakan maksud bandaraya mega. Bincangkan faktor yang mempengaruhi pertumbuhan sesebuah bandaraya.


2. Nyatakan maksud kemiskinan bandar. Mengapakah kemiskinan tidak cukup diukur dengan ukuran lazim yang hanya mengambilkira faktor ekonomi yang nyata sahaja? Bincangkan beberapa strategi untuk membasmikan kemiskinan bandar.


3. Nyatakan maksud sektor informal. Bagaimanakah sektor informal menyumbang kepada pembangunan ekonomi bandar? Bincangkan beberapa program yang dijalankan untuk mengintegrasikan sektor informal ke dalam aktiviti ekonomi di negara sedang membangun.


4. Bincangkan beberapa masalah perumahan bandar di negara sedang membangun. Apakah strategi yang telah digubal untuk menyelesaikan masalah perumahan bandar di negara sedang membangun?


5. Apakah Agenda Brown? Bincangkan dua contoh program yang direka untuk mencapai pembangunan bandar mapan.

No comments:

Post a Comment

About Me

My photo
seorang gadis yang hanya mahukan pelbagai rentetan kehidupan dijadikan renungan sebagai bekalan pada masa hadapan. masih belajar menikmati hidup dengan tenang dan gembira dan menjadikan persekitaran sebagai petunjuk terbaik. semoga ada jalan kebenaran dihadapnnya..AMIN.....